Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
Tilføj til lytteliste
På lytteliste
Tilføj til lytteliste
Lyt til artiklen:
Knuse-entreprenør løser sorteringsopgaver med hybridanlæg
Abonnementsartikel
Der er flere grunde til, at knuse-entreprenøren har investeret i et hybridanlæg, fortæller deres direktør.
Fuldelektriske anlæg er fremtiden, og hybridanlæg er her og nu.
I hvert fald hvis man spørger Aksel Benzin A/S, som servicerer og sælger knuse- og sortereanlæg, neddelere og stakketransportører.
Det skriver leverandøren i en pressemeddelelse, som mærker en stor interesse for deres hybridanlæg. Blandt andet for sortereanlægget Powerscreen Warrior 1800 Hybrid, som hurtigt kan skifte mellem el- og dieseldrift.
Et alternativ
Hos leverandøren oplever de, at mange kunder ikke er klar til at tage springet til et 100 procent eldrevet anlæg, fortæller salgskonsulent i Aksel Benzin A/S, Kristian Skødt.
- For selvom det kan give plusser i regnskabet, når det kommer til både klima, kroner og ører, er det langt fra alle steder, der er gearet til det, siger salgskonsulenten i pressemeddelelsen.
- Vi så det samme med de første elbiler, hvor infrastrukturen måske ikke helt kunne følge med udviklingen. Vores Warrior 1800 Hybrid er derfor et godt alternativ, fordi du altid kan skifte til dieseldrift, hvis der er langt til det nærmeste elstik, fortsætter han.
Vil være på forkant
MIS Recycling A/S er en af de virksomheder, der har sat strøm til produktionen og købt en Powerscreen Warrior 1800 Hybrid. Det er der flere grunde til, lyder det fra administrerende direktør Martin Henriksen.
- Det er altid en fordel at kunne tilbyde noget, som andre ikke kan, og vi vil gerne gå forrest i den grønne omstilling. Så selvom det ikke er alle steder, hvor man kan køre på strøm, har vi nu muligheden, siger Martin Henriksen i pressemeddelelsen.
- Og vi har samtidig fremtidssikret vores produktion i mange år frem, siger han.
Åbner døre
Ifølge firmaets direktør er hybridanlægget med til at åbne døre til bestemte kundetyper, hvilket de også mærker på bundlinjen, når virksomheden slår over til eldrift.
- Elmotoren siger nærmest ingenting og gør os attraktive over for kommuner og andre kunder, som ønsker en støjsvag produktion. Der kan også være krav til CO2-udledning, som vi kun kan opfylde, når vi kører på el, siger han.
- Jeg vil skyde på, at det driftsmæssigt koster 30-35 procent mindre at køre på strøm. For det er billigere end diesel, og der er heller ikke vedligeholdelse på samme måde, slutter Martin Henriksen.