Lyt til artiklen:

12 mand dyrker nedrivning som firmasport: Knuser bro på E45

00:00
Hastighed: ???x
03:34

Abonnementsartikel

Et sammentømret 12-mandshold fra P. Olesen nedlagde i weekenden en 980 tons tung bro over Motorvej E45.

- Jeg oplever det lidt som en fodboldkamp. Man er klar fra start, taktikken er lagt, og man går til sådan en opgave, så vi sikrer bedst muligt at tingene ikke går galt, fortæller Jesper Torjusen, som er entrepriseleder i P. Olesen, der stod for selve nedrivningen.

Op til selve brokampen, som stod over motorvejsstrækningen mellem Skanderborg Syd og Ejer Bavnehøj, er også der fuldt fokus på opgaven. Mandskabets mekaniker brugte to dage inden startfløjt på at tjekke alle maskinerne og udstyret grundigt igennem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alle maskinførere stiller mindst en time inden slaget begynder, for at få de sidste instrukser, som sikrer, at alle er helt med på deres rolle.

Erfaren flok

Holdet er dog så vant til at arbejde sammen, at de i teorien kunne klare opgaven på rygraden. For virksomheden prioriterer, at man arbejder i hold. Så der er vante rammer, og alle kender deres ansvarsområder, mens formanden dirigerer slagets gang fra sin maskine.

- Jeg tør ikke at tænke på, hvor meget erfaring, der er på det hold her, siger Jesper Torjusen.

Den mest erfarne i flokken har omkring 38 års anciennitet og den nyeste har fem. Mandskabet har fjernet en del broer sammen, og den her er tæt på en ret gennemsnitlig opgave, fortæller entrepriselederen.

Blandt andet derfor gik selve nedrivningen også efter planen, men andre elementer spændte ben for tidsplanen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det var fint planlagt, det er altid dejligt at kunne se tilbage på og rose os selv for på holdet. For vi er et hold medarbejdere, og man kan ikke undvære nogen, understreger Jesper Torjusen.

rich-media-4
12 mand og 17 maskiner fra P. Olesen klarede opgaven. Foto: Jesper Torjusen.

Afspærring trak ud

Efter planen skulle motorvejen være spærret af, så arbejdet kunne begynde klokken 19 om aftenen, men her kom man skævt fra start.

- Der var nogle påkørsler af afspærringen, så man var nødt til at reetablere afspærring. Det kostede på tiden, fortæller John Kjærsgaard, som er senior projektchef hos Vejdirektoratet.

Det kostede godt en halv time at få afspærringen etableret igen, så maskinførerne kunne angribe broen sikkert.

En af bropillerne viste sig også at have et mere omfattende fundament, end man havde beregnet. Derfor trak det både ud at få fundamentet brudt op.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-6
Nedrivningsstøv og projektørlys i natten giver arbejdet et særligt skær. Foto: Jesper Torjusen.

Uventede skader

Selvom der var lagt køreplader ud til maskinerne, fik de lavet mere skade på asfalten end forventet. Derfor krævede udbedringen også mere tid end planlagt, inden bilisterne kunne slippes løs på strækningen igen.

- Vi blev lidt forsinkede på tidsplanen. Det er vi selvfølgelig mega trætte af, for vi skylder også trafikanterne at leve op til den tidsplan, vi har meldt ud, siger senior projektchefen.

Ellers er han godt tilfreds med nedrivningsforløbet og processen omkring den.

- Alle har gjort deres yderste, vi har intet at udsætte på nogen af de folk, der har har arbejdet på projektet. Der vil næsten altid komme noget uforudset på sådan en opgave, siger han.

Broen skulle rives ned for at give plads til, at motorvejen kan udvides fra fire til seks spor.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Broen, der førte Horndrupvej over E45 Østjyske Motorvej, er nu væk. Foto: MT Højgaard.

Arbejdet med at bygge en ny bro, med plads til de ekstra spor under sig, er nu gået i gang, og Vejdirektoratet forventer, at den står klar i juli 2024.