Lyt til artiklen:

Knusning i minus 30 grader

00:00
Hastighed: ???x
04:11

Abonnementsartikel

Totalt mørke og gedigne minusgrader. Det har været de benhårde betingelser for et knuserhold fra MIS Recycling, som har arbejdet vinteren igennem på lufthavnsprojektet i Ilulissat i Grønland.

På med vanten.

Det var mottoet for et knuserhold fra MIS Recycling, der har arbejdet med at knuse granitskærver til konstruktion af en ny landingsbane i Ilulissat i Grønland.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Munck Civil Engineering er entreprenør på projektet, der er todelt og drejer sig om anlæggelse af nye landingsbaner i både Nuuk og Ilulissat. MIS Recyling har været tilknyttet projektet de seneste fire år med en arbejdsperiode, der har strakt sig fra maj til begyndelsen af december.

En stram tidsplan betød dog, at knuserholdet måtte tage en ekstra tørn og arbejde igennem hele denne vinter.

rich-media-2
Da det var allerkoldest kunne knuserholdet ikke slukke maskinerne. Ellers ville de ikke have været i stand til at starte dem igen. Foto: MIS Recycling.

- Det havde vi ikke prøvet før, fortæller Martin Henriksen, der er administrerende direktør hos MIS Recycling.

- Det er helt specielle vilkår at arbejde under. Ilulissat ligger 300 kilometer nord for polarcirklen, så det har været mørkt deroppe i tre måneder og temperaturerne har været helt ned til minus 30 grader.

Forholdene har været væsentligt barskere, end de var, da man arbejdede på projektet i Nuuk, men knuserholdet har taget opgaven i stiv arm, fortæller Martin Henriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De har selvfølgelig syntes, at det var barske løjer. Det er utroligt koldt, og det blæser meget, men det har også været en fantastisk oplevelse, siger han.

Sne i maskineriet

Når det er så koldt, som det er, så giver det naturligvis også nogle udfordringer med de maskiner, som knuserholdet har benyttet på projektet.

- Da det var allerkoldest, kunne vi ikke slukke maskinerne. Vi måtte lade dem køre døgnet rundt. Vi havde en uge, hvor vi var nede omkring minus 25-30 grader. Hvis vi havde slukket motorerne, når dagen var omme, så ville vi ikke have kunnet starte dem igen om morgenen. Det var vildt, fortæller Martin Henriksen.

Han fortæller desuden, at de barske forhold og udsigten til lange leveringstider har betydet, at MIS Recycling har måttet opbevare rigtig mange reservedele til deres Kleemann MR 130 EVO2 i Grønland.

- Det har simpelthen været nødvendigt for at kunne opretholde produktionen. Alle dele, du kan forestille dig, der kan gå i stykker på sådan en rotorknuser, dem har vi haft med. Man kan naturligvis altid komme ud for noget uforudset, men 90 procent af tingene har vi været forberedt på, siger Martin Henriksen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nedbrud på kritisk tidspunkt

Alligevel blev knuseren ramt af et nedbrud, som der ikke var reservedele til at udbedre på stedet. Og det skete selvfølgelig på et af de værst tænkelige tidspunkter.

- Det var en converter, der var gået i stykker lige op til jul. Normalt har vi tre ugers leveringstid på reservedele, men grundet juleferien ville vi have været nede i seks uger, hvis ikke vi havde fundet en løsning, fortæller Martin Henriksen.

rich-media-5
En kuglelejer måtte på noget af en rejse, så knuserholdet kunne holde produktionen oppe. Foto: MIS Recycling.

- Vi var faktisk allerede indstillet på at sende folkene direkte på juleferie, men så fik vi den skøre idé at åbne maskinen og tage et kig ind. Det viste sig så, at det bare var nogle kuglelejer og bolte, der var knækket. Så vi fik fat i stumperne, der blev sendt med taxa fra Belgien til København og derefter på flyet til Ilulissat. Det tog under 30 timer. Knuserholdet fik monteret det i løbet af to dage, og maskinen var i gang igen inden jul, fortæller han.

Al materiel udover knuseren, låner MIS Recycling af Munck Civil Engineering, og Martin Henriksen fortæller, at samarbejdet har været rigtig godt.

Han forventer, at knusearbejdet afsluttes i indeværende år. Når det sker, vil MIS Recycling have knust 350.000 tons granitskærver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi satser på at være færdige i år. Men det er sådan i Grønland, at man siger ét, og så kan der ske noget andet. Situationen kan hele tiden ændre sig, for forholdene er bare nogle ganske andre, end vi er vant til, siger Martin Henriksen.