Lyt til artiklen:

Femern-projektet åbner for tilmelding til nyt undervisningsforløb til skoleelever

00:00
Hastighed: ???x
03:07

Abonnementsartikel

Nyt undervisningsforløb kaldet "TunnelTalenter" målrettet 6. og 7. klassetrin i landets grundskoler skal vække elevers interesse for erhvervsfaglige karriereveje.

Femern-projektet åbner nu for tilmelding til undervisningsforløbet "TunnelTalenter", som er målrettet skoleelever på 6. og 7. klassetrin, og som skal bidrage til, at flere unge får interesse for at udforske byggebranchens mange karriereveje.

"TunnelTalenter" er et gratis tilbud til grundskoler i hele Danmark og skal gennem en praksisnær og legende tilgang lære eleverne om danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt, byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Forløbet møder eleverne i øjenhøjde, forholder dem virkelige tematikker på projektet og skal inspirere eleverne til at finde interesse for de erhvervsfaglige uddannelser.

Undervisningsmaterialet er blevet testet af skoleelever på tre skoler, deriblandt 6. klasse på Søllested Landsbyordning på Lolland. Her er lærer Sture Bengtson begejstret for undervisningsmaterialet.

rich-media-2
Foto: Femern A/S - Stig Harpsoe

- Vi har afprøvet dele af forløbet, og det har været en kæmpe succes. Eleverne har været meget engagerede og optaget af at arbejde med materialet. Det er både spændende viden og noget, hvor eleverne kan bruge deres hænder og være aktive. Vi har oplevet, at det virkelig fik engageret faktisk alle vores elever - også dem, der måske ikke altid er så aktivt deltagende, lyder det fra Sture Bengtson.

Også professor Connie Svabo, der er leder af Forskningscenter for Naturvidenskabelig Uddannelse og Formidling (FNUG) på Syddansk Universitet vurderer, at "TunnelTalenter" er et veltilrettelagt forløb, som formår at engagere eleverne gennem forskellige didaktikker:

- Det er tydeligt, at der er tænkt over sanselige og oplevelsesbaserede elementer, og dermed hvordan man skaber nysgerrighed og interesse hos eleverne. Det er en god måde at skabe grobund for at opdage nye fagligheder og interesser som elev, siger Connie Svabo.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Flere skal præsenteres for erhvervsuddannelserne

Andelen af unge, der søger ind på en erhvervsuddannelse lige fra 9. eller 10. klasse, har konstant ligget på omkring 20 procent i flere år, og det er langt fra tilstrækkeligt til at imødekomme behovet i branchen.

Ny generation tiltrotatorer fra Steelwrist

Se også:

Ny generation tiltrotatorer fra Steelwrist

Oliver Sellner Vonsild, der er afdelingschef for social bæredygtighed på Femern-projektet, håber, at TunnelTalenter bliver et værdifuldt bidrag til at vende udviklingen.

- Byggebranchen i Danmark har brug for, at flere unge bliver præsenteret for erhvervsuddannelserne. Derfor håber vi på at kunne vække interessen for byggefagene hos flere unge. Vi er virkelig nysgerrige på alt det, som skoleklasserne kommer til at finde på med materialet, siger Oliver Sellner Vonsild.

Undervisningsmaterialet "TunnelTalenter" er udviklet i samarbejde med Femern A/S, Autens ApS, Vendelboe Kommunikation og Serious Games Interactive og vil være klar til de første elever i grundskolen i skoleåret 2024/2025.