Abonnementsartikel

NCC arbejder på byggepladsen på Kgs. Nytorv, hvor de midt i et trafikalt knudepunkt skal etablere den transfertunnel mellem metroen og den nye Cityring.

En detaljeret 3D-model har været et godt værktøj i arbejdet med transfertunnelen, fordi den giver overblik over det komplekse projekt, der skal bygges, mens storbylivet fortsætter på alle sider.

Sådan skriver NCC i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Det er svært at danne sig et billede ud fra en tegning, og transfertunnelen er en kompleks konstruktion, fortæller Casper Hertz, proces- og innovationsleder i NCC.

-Så vi tegnede det op i 3D på baggrund af bygherrens tegninger, bygger en model og splitter den op i de dele, den skal bygges i. Ud fra det laver vi en procesbeskrivelse.

Udfordringer kræver langsigtet planlægning

Mens de nye dele af metroen bliver bygget, kører den "gamle" metro videre som normalt, så en af udfordringerne på Kgs. Nytorv er, at metropassagererne skal kunne benytte stationen gennem hele byggeprocessen.

- Det er et meget komplekst projekt, og for at det skal køre glat, arbejder vi med en meget langsigtet planlægning. Vi har valgt at invitere bygherren med til vores produktionsplanlægningsmøder, for det er vores erfaring, at det letter processen, at han får indblik i arbejdet, fortæller Christian Foshammer, projektchef i NCC.

Projektet er en hovedentreprise, der involverer alt fra jordarbejder og beton over oversvømmelsesdøre og branddøre til el-arbejder, gulve, lofter og vægbeklædninger samt glas og stål til elevatoren.

Artiklen fortsætter efter annoncen

NCC står også for at afklare grænsefladen mod den nye del af metroen, som italienske CMT (Copenhagen Metro Team) står for at udføre.

Transfertunnelen er en del af den nye Cityring, som forventes at åbne i sommeren 2019.