Abonnementsartikel

Både tromler, asfaltfræsere og udlæggere for det danske marked præsenteret på årets megabegivenhed hos Wirtgen Group.

Masser af nyudviklede maskiner til vej er på vej. Tilmed til Danmark, hvor den danske gren af Wirtgen Group, Wirtgen Denmark i Taulov ved Fredericia, inden for overskuelig fremtid kan byde velkommen til nye avancerede tromler, asfaltfræsere og asfaltudlæggere.

Striben af nye maskiner var lang, da Wirtgen Group viste omkring 4000 vej- og asfalt-fagfolk fra overalt på kloden den nærmeste fremtid ved Road Technologi Days 2018. Eller slet og ret "Teknologidagene", som de kaldes i Taulov. En større delegation fra Wirtgens danske kundekartotek havde taget turen med til Ludwigshafen, hvor asfaltudlægger-fabrikken Vögele var vært for årets begivenhed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- De tre fabrikker Hamm med tromler, Wirtgen med asfaltfræsere og Vögele med udlæggerne tager værtskabet på skift. I år var det 15. gang, og Teknologidagene bliver til stadighed mere og mere imponerende. Vi kører aldrig hjem fra et arrangement, uden også at være præsenteret for en række nyudviklede maskiner, siger salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark - i øvrigt manden, der var i spidsen for den danske tur til Ludwigshafen.

Ny fræser med ny motor

Selv bemærkede Jan Dahl især den nye Wirtgen W 100 Ri fræser blandt nyhederne fra Wirtgen-fabrikken i Windhagen ved Bonn.

- Der er tale om en ny type hækloader med nye motornormer. Motoren er en Cummins til AdBlue og med 160 hestekræfter. Hele førerkassen er stabiliseret med gummiophæng, så maskinføreren ikke oplever rystelser. Fra førerpladsen kan hjulene fuldautomatisk køres ud og ind blot ved tryk på en knap, forklarer Jan Dahl.

Den nye Wirtgen W 100 Ri er blandt de nye asfaltmaskiner, der så småt er på vej til det danske marked, hvor salgschefen vurderer, at størrelsen vil gøre modellen attraktiv. Fræsebredden på den 14,8 tons tunge maskine er en meter og dybden op til 30 centimeter.

Udlægger med infoskærme

Teknologidagenes vært, Vögele, spillede selv ud med en af de helt markante nyheder i skikkelse af asfaltudlæggeren Vögele S 1800-3i, hvor det indledende "S" i modelbetegnelsen står for "Super". Udlæggeren er forsynet med mange nye features.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- S 1800-3i har sensorer, som fotograferer den nyanlagte vej lige efter udlægningen. Sensorerne scanner simpelt hen det stykke, man netop har lagt ud, ved at filme vejen i firkanter på 25 x 25 centimeter. Samtidig måler sensorerne temperaturen i den nylagte asfalt, og maskinen er tillige forsynet med vejrstation, så der efterfølgende kan leveres en total dokumentation af forholdene, temperaturer, kvalitet af det udlagte og alle andre parametre, der er relevante, siger Jan Dahl.

Maskinføreren kan løbende følge alle informationer på skærmen ved førerpladsen. Samtidig har de to kolleger, der står på maskinens strygebræt, også mulighed for at følge med på en separat skærm ved strygebrættet.

- Maskinen er støjisoleret overalt, og i forhold til den tilsvarende forgænger i Vögele-repertoiret, er den nye S 1800-3i med en motor, der reducerer brændstofforbruget med op til 30 procent, fortæller salgschef Jan Dahl.

Maskinens bundplade fås med Hardox 500-stål med 15 millimeter slidstyrke. Og så har Vögele-konstruktørerne forsynet maskinen med en snedig detalje øverst oppe. Nemlig et nyt tag, som kan sideforskydes og dermed sikre, at føreren altid kan sidde i tørvejr.

Nye tromler fra Hamm

Tromle-fabrikken Hamm i Tirschenreuth bejler i høj grad også til det danske marked med den nye model HD 8 med ny, vandkølet motor fra Kubota.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- HD 8 er en typisk vejtromle til Danmark, hvor den vil være interessant såvel hos udlejningsvirksomheder som for entreprenørers og kommuners lappehold. Den vejer kun 1,4 ton og er dermed nem at fragte rundt. Da maskinen er sideophængt, kan den køre helt ind til vægge og mure og komprimere. HD 8 er 80 centimeter bred, og dermed er der tale om netop den type multimaskine, som en del kommuner har til både asfalt, grus og jord, siger Jan Dahl.

Hamm har også lanceret jordtromlen - eller kompaktoren - H 7 i ny version med ny, støjreduceret motor, som samtidig kræver mindre brændstof end forgængeren på posten. Tromlen har både vibration og oscillerende valser, og konstruktørerne har sendt venlige tanker til maskinførerne med en større kabine, som samtidig optimerer udsynet.

- H 7 er en typisk dansk tromle, som helt sikkert finder på plads både hos entreprenører og udlejningsfirmaer, vurderer salgschef Jan Dahl hos Wirtgen Denmark.