Abonnementsartikel

VIDEO: Første renoveringsetape af i alt tre er snart ved at være slut på Sallingsundbroen. Ujævnt underlag har udfordret entreprenøren.

SALLING: "Gadunk" lyder det, når køretøjerne roligt men taktfuldt passerer fugerne her på Sallingsundbroen. Det er en sjældent vindstille dag i det nordvestjyske, og tager man et kig henover rækværket, kan man se solen glimte i sundet.

En udsigt man kunne stå længe og beundre, men det har arbejderne på broen ikke tid til. De er nemlig i fuld sving med at reparere den over 1700 meter lange betonkonstruktion, som de har været det siden februar sidste år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Broen skulle gerne kunne holde 40-50 år igen, når vi er færdige.

Anders Warén Larsen, Vejdirektoratet

Efter 43 år som bindeled mellem Mors og Salling har Sallingsundbroen nemlig brug for en gennemgribende renovering.

- Vi rykker fortov, cykelsti, kørebane og fugtisolering op og udskifter rækværket i samme ombæring. Derudover er vi også i gang med at renovere de isbryderkonstruktioner, der sidder på bropillerne nede ved vandet, siger Anders Warén Larsen til Maskinteknik.

Han er Vejdirektoratets entrepriseleder på renoveringsprojektet ved Sallingsundbroen.

rich-media-3
Entrepriseleder på Sallingsundprojektet Anders Warén Larsen. Foto: Tim Søgaard.

Han har indvilget i at fortælle lidt om arbejdet og de udfordringer, man er stødt på i processen.

Det var nemlig planen, at broen skulle stå færdigrenoveret i 2022, men allerede nu står det klart, at man ikke bliver færdig indenfor den frist.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Den primære årsag til at projektet bliver forsinket er, at broens originale betonlag er for ujævnt til, at vi kan lægge ny fugtisolering direkte ovenpå. Det har derfor været nødvendigt at lave et ekstra profileringslag, hvilket man ikke havde taget højde for i de første beregninger med hensyn til tidshorisonten på projektet.

Anders Warén Larsen lover til gengæld, at når renoveringen først er afsluttet, så går der længe, før broen skal repareres igen.

- Broen skulle gerne kunne holde 40-50 år igen, når vi er færdige, siger han.

Tre etaper

Der kører cirka 11.000 køretøjer over Sallingsundbroen hver dag, og en stor del af de køretøjer er lastbiler. Hvis broen skulle lukkes ville det betyde, at de mange billister skulle køre en gevaldig omvej. Derfor har Vejdirektoratet vurderet, at man er nødt til at holde broen åben under renoveringen. Det giver udfordringer for hovedentreprenøren Arkil, fordi man har været nødt til at opdele renoveringen i ikke bare to - men tre etaper.

- Broen er simpelthen ikke bred nok til, at vi kan dele den op på midten og samtidig holde to spor åbne. Derfor renoverer vi først de to sider, hvorefter vi til slut reparerer den midterste del, siger Anders Warén Larsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge tidsplanen skal første etape være afsluttet til august 2021. Til den tid har entreprenøren været i gang i 19 måneder, men man regner med, at de næste to etaper kommer til at tage kortere tid. Nu kender man nemlig opgaven og ved præcis, hvad man skal gøre.

Derfor ser tidsplanen nu således ud:

  • Etape 1 - nordsiden fra marts 2020 til august 2021
  • Etape 2 - sydsiden fra september 2021 til august 2022
  • Etape 3 - midten af broen august 2022 til udgangen af 2023
rich-media-9
Renoveringsprojektet er delt op i to entrepriser, hvoraf den ene foregår oppe på bropladen, mens den anden foregår nede ved vandet. Foto: Tim Søgaard

Går man en tur henover broen på den nyanlagte cykelsti, kan man se, at der gøres klar til at lægge fugtisolering på kørebanen. De fleste steder er profileringslaget færdigt, men enkelte steder skal lige have en hurtig omgang mere, fordi en overmodig cyklist og en måge i et fælles sabotageforsøg har fået sat deres aftryk i den nye beton.

Når fugtisoleringen er færdig, begynder man at lægge asfalt, og så går der ikke længe, før bilisterne skal vænne sig til at køre på den side af broen.

Kampen mod kulden

Det er ikke kun oppe på bropladen, der arbejdes på at forlænge broens levetid. Også de 14 bropiller gennemgår en renovering. Helt konkret er det betonkonstruktionen ved vandoverfladen - de såkaldte isbrydere - der får en overhaling. Isbryderne skal beskytte bropillerne mod isskruning, der er et fænomen, hvor drivende isstykker presses eller skrues sammen af vind og strøm.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jorton, der er entreprenøren på projektet omkring bropillerne, indbygger en såkaldt katodisk beskyttelse i betonkonstruktionen. Det er et elektrisk system, der beskytter stålarmeringen mod at ruste, hvilket forlænger levetiden væsentligt.

Renoveringen af bropillerne afsluttes i 2021, og resten af arbejdet på broen forventes altså at være afsluttet til november 2023.