Lyt til artiklen:

Hydraulik-ekspert ruster sig til fremtiden

00:00
Hastighed: ???x
04:19

Abonnementsartikel

Group VH er i dag en af de bedste og hurtigst, når det handler om at renovering og salg af komponenter til axial pumper og hydraulik motorer fra Bosch Rexroth.

ESBJERG: Med 35 år på bagen er Group VH i Esbjerg en af markedets mest markante aktører, når det kommer til renovering af alle Bosch Rexroths hydrauliske pumper og motorer, hvad enten det drejer sig om entreprenørmaskiner, traktorer, jernbane- eller offshore-industrien.

Group VH er i dag et brand, der er kendt i store dele af verden for teknisk kompetence og hurtig levering af komponenter fra den tyske gigant Bosch Rexroth.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi kan her teste fire pumper samtidig, og endda med rigtig meget power. Det er der ikke andre aktører, der kan.

Direktør Tonny Gjettermann, Group VH

- Når for eksempel en stor gravemaskine holder stille et sted med en defekt pumpe, så kan vi meget hurtigt levere de nødvendige stumper, så maskinen kan komme i gang igen, fortæller direktør Tonny Gjettermann til Maskinteknik, da vi besøger Group HV en dag midt i februar.

Han tilføjer, at Group VH desuden - som det eneste selskab uden for Tyskland - har rettigheder til at bygge nye enheder. Det kan for eksempel være enheder, der ikke længere serieproduceres.

Bedst til test

Især testfaciliteterne hjemme på virksomheden i Esbjerg er enestående. Her kan man teste alle større pumper og motorer, og hver eneste enhed, der skal sendes fra virksomheden, testes grundigt før afgang.

- Vi kan her teste flere pumper samtidig, og endda med rigtig meget power. Det er der ikke andre aktører, der kan, siger han.

Tonny Gjettermann blev ansat som direktør for ni år siden, da stifter og indehaver Jan Petersen fandt tiden moden til at få nye kompetencer ind i virksomheden som en del af vækstrejsen på et internationale marked.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- At vi nu er to med ansvaret betyder, at vi kan dele opgaverne. Jan har især fokus på udvikling, mens jeg er kommet ind med nye kompetencer som blandt andet har betydet, at en række nye koncepter er implementeret, og at vi står knivskarp i det ellers særdeles konkurrenceprægede marked, vi er en del af, fastslår den 58-årige Gjettermann.

Markant vækst

Gennem de ni år er Group VH's omsætning steget fra 40 til 90 millioner kroner om året, hvoraf omkring 85 procent hentes på eksportmarkedet. Men der er meget mere at hente, og Group HV har forskellige nye initiativer i gang på en række udenlandske markeder.

- Vi har for eksempel startet et joint venture op i England for at se, om vi kan accelerere vores salg i UK. Det er et test-koncept, og når det er fuldt udviklet og afprøvet, kan vi tage det med som en slags plug-and-play løsning ud på andre markeder, fortæller han.

Bosch Rexroth er ikke kun leverandør til Group VH. Den tyske gigant er også kunde i Esbjerg.

- Omkring 12 procent af vores omsætning kommer fra Rexroth. Det er typisk, hvis Rexroth får opgaver, som er for små eller for "skæve" til den store tyske maskine. Her kan vi lettere og hurtigere levere den løsning, kunden efterspørger. Vores meget store lagerføring betyder, at vi som regel kan levere på få dage, siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Skal geares til fremtiden

Jan Petersen og Tonny Gjettermann påbegyndte for cirka tre år siden en projekt, der skal munde ud i en strategi for virksomhedens fortsatte ledelse, når Jan Petersen og Tonny Gjettermann slipper tøjlerne. Begge er i dag 58 år, så det er ikke på den måde en hasteopgave, men til gengæld er processen grundig.

- På et tidspunkt - måske om tre-fire år - skal vi have fundet den person, der som kommende ny direktør kan lede Group VH i de kommende årtier. Og vi vil gerne med denne proces sørge for, at der ligger en stærk strategi for fremtiden, som samtidig viser, hvilken person og hvilke kompetencer, vi skal gå efter, så vi ruster Group VH bedst muligt til fremtidens marked, fortæller han.

Kunden på kursus

Et andet nyt koncept er kurser for kunder, der finder sted på værkstedet i Esbjerg.

- Her kan vi lære vores faste kunder nogle af de mere basale teknikker, som betyder, at de kan holde deres grej kørende længere. Det er ikke et tiltag, som i særlig høj grad tager brødet ud af munden på os selv, det er til gengæld med til at knytte kunden tættere til os, forklarer Tonny Gjettermann.

rich-media-5
Group VH har indrettet en lille afdeling, hvor kunder kan komme på skolebænken. Foto: Torben Jastram.

Han tilføjer, at virksomheden også gerne vil bruge den lille kursusafdeling til at tage imod besøgende elever fra for eksempel tekniske skoler og lignende.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Dels for at bakke op om kampagnerne for at tiltrække flere unge til erhvervsskolerne, men det er også for vores egen skyld for at styrke vores egen rekruttering på længere sigt, siger han.