Lyt til artiklen:

Specialfirma giver bro avanceret "regnfrakke" på

00:00
Hastighed: ???x
05:00

Abonnementsartikel

Den 90.000 kvadratmeter store bro er KBT Waterproofings største enkeltprojekt til dato - både hvad angår størrelse og omsætning.

Den gamle Storstrømsbro har holdt stand i mere end 80 år, men den nye bro skal holde i mindst 120 år.

Det skal en membran fra KBT Waterproofing A/S blandt andet sørge for, sådan at betonens levetid bliver forlænget.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det fremgår af en pressemeddelelse fra specialfirmaet, som har skrevet kontrakt med SBJV, som bygger den nye Storstrømsbro, om vandtætning af brodækket med en sprøjtemembran.

Sammenlignet med tidligere metoder, hvor membranen holdt i 30-50 år, er 120 år for den nye metode en væsentlig forbedring, lyder det fra KBT.

Særlige arbejdsmetoder

Membranen på brodækket skal forhindre vand og fugt i at trænge ind i betonen og nå stålarmeringen, hvilket forsinker nedbrydning af stålkonstruktionen.

KBT beskriver det som en avanceret "regnfrakke", som broen skal have på. Det kan ifølge firmaet lyde simpelt, men det er det ikke.

rich-media-2
Den nye Storstrømsbro bliver Danmarks tredjestørste bro. Foto: Vejdirektoratet.

Broen vil over tid blive udsat for mange ødelæggende kræfter såsom vibrationer fra trafikken, termisk udvidelse, store nedbørsmængder, hurtige temperaturændringer, salt og så videre.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Selv små fejl vil vise sig som utætheder over tid, hvorfor det er afgørende, at arbejdet er udført korrekt og med omfattende dokumentation, oplyser specialfirmaet.

Støbehaller ved Femern nærmer sig færdiggørelse

Se også:

Støbehaller ved Femern nærmer sig færdiggørelse

Arbejdet kræver en række særlige maskiner og arbejdsmetoder, som KBT har udviklet gennem året, og som er baseret på erfaringerne fra mere end 100 projekter i hele Skandinavien.

Den anvendte metode blev introduceret til Danmark for 20 år siden og har mange referencer fra resten af verden gennem mere end 40 år, oplyser KBT.

Arbejdet er i gang

For at afkorte produktionstiden er opgaven med vandtætning opdelt i en onshore- og en offshore-del. Det er planen at påføre så meget membran som muligt på land, inden hver brodrager bliver løftet på plads på vandet, hvor den resterende tætning bliver gennemført.

Broen består af mere end 40 brodragere, som bliver støbt på elementfabrikken i Vordingborg. Herefter lægger KBT de første lag sprøjtemembran på, inden elementerne bliver sejlet ud og løftet op på plads mellem pylonerne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

KBT's arbejde begyndte i slutningen af 2022 og fortsætter frem til, at den sidste brodrager har forladt fabrikken.

rich-media-6
Den nye Storstrømsbro består af over 40 brodragere. Foto: Vejdirektoratet.

Ude på vandet bliver fugerne støbt mellem hver brodrager i beton, afløb bliver monteret, og de langsgående lodrette betondetaljer bliver også støbt. Derudover bliver der monteret dræn, og de små, afsluttende betondetaljer bliver støbt.

Herefter fuldfører KBT vandtætningen, hvilket gør brodækket klar til åbning for trafik.

Tåler byggeriets trafik

En brodrager har en overflade på cirka 2.500 kvadratmeter og kan blive dækket af vandtætning på under en uge. For at udnytte alle tørre dage arbejder KBT på flere brodragere ad gangen.

Holdbarheden af membransystemet er ifølge KBT meget stor sammenlignet med traditionelle systemer og kan tåle trafik i byggeperioden, hvilket muliggør den tidlige arbejdsstart.

Artiklen fortsætter efter annoncen

rich-media-8
Arbejdet sker både på land og på vand. Foto: Vejdirektoratet.

Styrken og holdbarheden af Eliminator-spraymembranen gør det muligt for specialfirmaet at starte arbejdet på land, fortæller projektdirektør for KBT Waterproofing, Andreas Hensen.

- Jeg er sikker på, at dette har været en væsentlig faktor i valget af vores spraymembran, udtaler Andreas Hensen i pressemeddelelsen.

Over 150 meter af kommende bro er på plads

Se også:

Over 150 meter af kommende bro er på plads

Ved at arbejde på land undgår teamet også at installere opvarmede telte over hele overfladen ude på vandet, hvilket er en metode, der er dyr, tidskrævende og kræver et meget højt, ekstra energiforbrug.

Det giver ifølge KBT en betydelig besparelse i tid, energi og penge og gør derfor en reel forskel for det samlede budget og CO2-aftryk.

Endnu større planer

Den cirka 90.000 kvadratmeter store opgave er KBT Waterproofings største enkeltprojekt til dato - både hvad angår størrelse og omsætning. Men firmaet har endnu større planer, lyder det fra KBT.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har tidligere haft projekter uden for Danmark, og vi oplever et godt momentum, som vil hjælpe os mere permanent i Norge og Sverige, siger projektdirektør Andreas Hensen.

- Myndighederne i de to lande ser nærmere på at bruge de systemer, som Danmark har været de første til at godkende og bruge, siger projektdirektøren.

Belægning gør det muligt at flytte  Femern-tunnelens elementer

Se også:

Belægning gør det muligt at flytte Femern-tunnelens elementer

Kontrakten om vandtætning af alle vandrette flader på brodækket beskæftiger omkring 25 folk på projektet i de næste to år, og det bidrager til ordrebeholdningen hos KBT Waterproofing A/S, så denne netop har rundet 100 millioner danske kroner, lyder det.