Lyt til artiklen:

Første fase af Lynetteholm kostede mindre CO2 end forventet

00:00
Hastighed: ???x
04:52

Abonnementsartikel

Anlæggelsen af Lynetteholms sidste fase er sat i gang, og der er på forhånd stillet store krav til entreprenøren, Per Aarsleff A/S, der har forpligtet sig til at sikre, at CO2-udledningen bliver så lav som muligt. Det lykkedes entreprenøren heldigvis godt med i fase 1.

Da første fase af Lynetteholm blev opført, blev der ført nøje regnskab med, hvor meget CO2-udledning, projektet var ansvarlig for. Alle byggeprojekter udleder i sagens natur CO2, men når der arbejdes bevidst med materialevalg, transportformer og arbejdsmetoder, er det muligt at begrænse udledningen.

I dette tilfælde endte man med en samlet besparelse på 4616 tons CO2 - eller 17,6 procent - i forhold til den forventede udledning.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De positive resultater vækker glæde hos havnebygmester og anlægschef, Hans Vasehus.

- Det har været en fornøjelse at se, hvordan der er arbejdet målrettet med at spare på CO2-udledningen i forbindelse med anlægget af fase 1. Forud for fase 2 har vi højnet kravene endnu mere, og Aarsleff har allerede i udbudsfasen præsenteret mange spændende forslag til, hvordan udledningen af CO2 yderligere kan begrænses under anlæggelsen af fase 2.

Mindre spuns og mindre brændstof

Fase 1 var opdelt i to entrepriser. Entreprise 1, der omfatter anlæg af Lynetteholms stendæmninger mod øst i projektets Fase 1-område, uddybning af sejlrenden 'Svælget' og etablering af en modtagekaj for pramme på Refshaleøen, samt Entreprise 5, der omfatter anlæg af Lynetteholms modtageanlæg på Refshaleøen samt anlæggelsen af en ny adgangsvej via Prøvestenen med to dæmninger, en klapbro ved indsejlingen til Margretheholms Havn og en gennemsejlingskanal ved Prøvestenskanalen.

Entreprise 1 blev udført af Per Aarsleff A/S, mens Munck Havne og Anlæg A/S stod for Entreprise 5. Hver især har de to entreprenører løbende udarbejdet CO2-regnskab - både undervejs i projektet og ved projektets afslutning. Formålet med regnskaberne er at monitere effekten af de tiltag, de har iværksat for at spare på CO2'en.

Aarsleff, der har opført selve stendæmningen, der også kaldes Lynetteholms perimeter, har primært hentet CO2-besparelser hjem ved at anvende sprængsten fra Mandal i Norge og ved at reducere de store entreprenørmaskiners forbrug af brændstof i forbindelse med selve opførelsen af stendæmningen. Endelig gjorde det en markant forskel, at man valgte at erstatte den planlagte spunsvæg mod nord med stendæmning. Det har sammen med andre tiltag sikret en samlet CO2-besparelse på 2637 ton svarende til 14 procent af det forventede forbrug på Entreprise 1.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Lynetteholm E1 er et af de første store projekter, hvor vi har arbejdet struktureret med bæredygtighed og CO2-reducerende initiativer. Det er tydeligt, at bæredygtighed fylder mere og mere ikke bare i planlægning og projektering, men også blandt vores medarbejdere i produktionen. Og det er netop vigtigt for hele den grønne omstilling, at vi forholder os til vores ressourceforbrug i alle afkroge af et projekt. Vi glæder os derfor meget til at bygge videre på vores erfaringer fra Fase 1, siger bæredygtighedsansvarlig på Lynetteholmprojektet, Lise Lund, Per Aarsleff A/S.

Ecospuns og togtransport

Entreprise 5, der blev opført af Munck Havne og Anlæg, havde en forventet CO2-udledning på 6721 ton, men her var det muligt at holde sig på 4726 ton, hvilket svarer til en besparelse på 1974 ton eller 29 procent.

rich-media-3
Munck Havne & Anlæg har sparet 29 procent på CO2-forbruget i forhold til det forventede. Foto: By & Havn.

Den betydelige besparelse på CO2-regnskabet på entreprise 5 er blandt andet sket ved at udskifte almindelig spuns med såkaldte ecospuns, ved at vælge togtransport frem for lastbiltransport, hvor det har været muligt, og endelig ved at tænke genbrugsmaterialer som knust beton og slagger ind i projektet.

- Munck Havne & Anlæg har været glade for projektets ambitiøse og pragmatiske tilgang til bæredygtighed, særligt CO2-reduktioner. Vi er i samarbejde kommet i mål med store CO2- reduktioner uden væsentlige meromkostninger. Vi har ligeledes været glade for projektets vilje til at tænke "ud af boksen". Herunder særligt lysten og modet til at udfordre konventionelle opbygninger og undersøge alternativer til gavn for projektets CO2-aftryk men samtidigt med et fremadskuende blik, så egenskaberne dokumenteres over tid. Erfaringer der på sigt kan udbredes og forbedre CO2- aftrykket for andre kommende anlægsprojekter, siger afdelingschef, Anders K. Sørensen, Munck Havne & Anlæg