Abonnementsartikel

Dansk-tysk konsortium er indstillet til kontrakt på København-Ringsted jernbanen. Kontrakten forventes underskrevet ultimo april.

Det bliver et konsortium bestående af dansk MJ Eriksson og tyske Züblin JV, som Banedanmark indstiller til at forberede etableringen af den del af Banedanmarks nye højhastighedsbane, der strækker sig fra Lille Syd-banen i Køge til efter Østre Ringvej øst for Ringsted.

Der er tale om en strækning på 23 kilometer, som er den længste i udstrækning og den sidste af projektets store jord- og konstruktionsopgaver.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Totalentreprisen lyder på omkring 586.000.000 kr. og rummer anlæggelsen af en række broer, faunapassager og støttevægge, ligesom jordarbejder udgør en stor del af opgaven. Desuden skal enkelte lokale veje enten omlægges eller ombygges. En af de største enkeltopgaver bliver at bygge en jernbanetunnel under Vestmotorvejen (M20) ved Kongsted.

Mest økonomiske bud

De forberedende arbejder er allerede i gang i området, og opstart på konstruktionerne forventes påbegyndt sommeren 2014.

- Vi blev præsenteret for fire flotte løsninger, og Eriksson-Züblins bud var det økonomisk mest fordelagtige og den afgørende faktor for indstillingen, fortæller anlægschef Jette Aagaard fra Banedanmark.

Den nye, dobbeltsporede jernbane mellem København og Ringsted over Køge åbner i 2018 og giver mulighed for en toghastighed på op til 250 km/t og en køreplan med flere togafgange, kortere rejsetid og færre forsinkelser.

Kontrakten forventes underskrevet ultimo april 2014.