Abonnementsartikel

Selv om der er kommet en ny Cat på hjul i folden, skal den 24-årige maskine på bælter ikke skiftes ud.

24 år og 32000 timer - og en masse moderne teknologi. Det er, hvad der skiller de to Cat gravemaskiner fra hinanden, der nu skal arbejde side om side hos Poul Hansen Entreprenører A/S i Grindsted. Og det kommer de til et stykke tid endnu, selv om den ene er helt ny i maskinparken.

- For 325'eren skiller vi os da ikke af med endnu. Den ældre gravemaskine er fra 1992 og den første maskine, jeg købte, efter jeg overtog virksomheden efter min far, siger virksomhedens indehaver, Erik Yan Hansen, i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Perfekt til byerne

Den nytilkomne mobile gravemaskine Cat M318F er købt ind for at supplere maskinparken, og fordi den har nogle helt klare fordele i forhold til bestemte typer af opgaver.

- Vi går efter et bredt udvalg af maskiner lige fra 900 kg og op til 40 tons. Hjulgravemaskinen erstatter en, der var tre tons lettere, og vi har valgt netop denne model, fordi den er bedre til at håndtere gravekasser inde i byerne, hvor pladsen er trang. Der er denne maskine utrolig velegnet. Den fylder mindre, og maskinføreren kan hurtigt køre til og fra. Den skyder jo en fart på omkring 35 kilometer i timen, siger Erik Yan Hansen.

Forøget effektivitet

Maskinen er leveret med Engcon rotortilt, VA bom, dozerblad og støtteben, trin 4 motor med Adblue, bom-affjedring, tre store og et lille hydraulik-udtag. Derudover er den med en separat svingpumpe, der optimerer maskinens brændstoføkonomi, idet den overfører energi til motoren, når maskinen opbremser svingningen, og maskinføreren skal til at påbegynde gravearbejdet. Herved opnås et gennemsnitligt brændstofforbrug på 9,2 liter i timen. Aksellås og parkeringsbremse, der aktiveres automatisk, er også en del af udstyrspakken.

- Jeg har kun godt at sige om denne maskine. Bom og stick er velproportioneret i forhold til maskinens størrelse. Det hele passer godt sammen, og så udgør kabinen bare en fed arbejdsplads for maskinføreren, lyder det fra Erik Yan Hansen.