Lyt til artiklen:

Højere materialepriser kan fordyre Femern-forbindelsen

00:00
Hastighed: ???x
02:41

Abonnementsartikel

De stigende materialepriser rammer også danmarkshistoriens største anlægsprojekt, som ikke længere kan importere stål fra Rusland.

Der skal bruges omkring 360.000 tons armeringsjern til at bygge Femern-forbindelsen fra Lolland til den tyske ø Femern. Produktionen af de 89 enorme tunnelelementer begynder efter planen ved udgangen af indeværende år. Dermed skal der til at købes råvarer ind, men inflationen betyder at væsentlige materialer er blevet langt dyrere, end de var, da man søsatte projektet, og det bekymrer teknisk direktør hos Femern A/S Jens Ole Kaslund.

Det skriver Børsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi har en fastpriskontrakt med vores entreprenører ud fra et prisniveau i 2015, hvor prisen bliver reguleret ud fra udviklingen i de forskellige indeks, og det er klart, at når stålindekset stiger, så bliver prisen for tunnelen højere, siger Jens Ole Kaslund til Børsen.

Det er særligt Ruslands invasion af Ukraine og de efterfølgende sanktioner mod Rusland, der har fået stålpriserne til at skyde i vejret. Efter krigen er udbrudt, er det europæiske stålindeks steget med omtrent 50 procent. Rusland er verdens sjettestørste ståleksportør, og alene i 2021 blev der importeret russisk stål til Danmark for over fire milliarder kroner. Men med sanktionerne er det altså ikke en mulighed at hente stål fra Rusland.

- Det er udfordrende lige nu, og derfor er vi også i løbende dialog med entreprenøren om, hvordan vi håndterer det her. Men indtil videre er det lykkedes at finde det, han skal bruge, siger Jens Ole Kaslund og fortsætter:

- Vi følger med og får løbende rapporteringer fra vores entreprenør, som skal skaffe stål. På den positive side skal vi ikke købe det hele nu men løbende frem til 2027, og så kan vi jo bare håbe, at markedet sætter sig og ikke fortsætter med at være så varmt, udtaler Jens Ole Kaslund.

Det har man hentet i Polen, Spanien og Italien, og Jens Ole Kaslund slår fast, at der ikke har været russisk stål på pladsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Udover stål er beton også en vigtig råvare for byggeriet af Femern-forbindelsen. Her stiger prisen ligeledes. Børsen skriver at prisen på cement ifølge tilgængelige indeks er steget med 15 procent. Jens Ole Kaslund forventer, at eventuelle fordyrelser på et eller andet tidspunkt vil blive betalt af de prisstigninger, som sandsynligvis vil ramme trafikanterne.

- Det giver sig selv, at når alting stiger, så skal vi også betale mere for vores varer. Men et eller andet sted, må vi også forvente, at de fremtidige indtægter fra tunnelen kommer til at følge prisudviklingen. Så til spørgsmålet om vi fysisk skal låne flere penge til at bygge tunnelen, så er svaret ja, men det er ikke et simpelt regnestykke, siger Jens Ole Kaslund.