Lyt til artiklen:

Storebæltsbroen får vindafskærmning

00:00
Hastighed: ???x
02:15

Abonnementsartikel

Vindafskærmningerne er efter planen sat op på Storebæltsbroen ved udgangen af februar næste år.

Sund & Bælt har underskrevet en kontrakt med Dav Nordic A/S, der skal opsætte vindafskærmninger vil Storebæltsbroens pyloner og ankerblokke.

Det sker for at reducere antallet af uheld med væltede køretøjer på broen, som er forårsaget af vind, oplyser Sund & Bælt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Initiativet er en del af en omfattende opgradering af trafiksikkerheden på strækningen over Storebælt.

Hvor vindafskærmningen skal forebygge uheld, vil de mobile autoværn, som blev opsat sidste år, gøre det nemmere at opretholde trafik på broen, hvis der sker et uheld, som skaber kø.

Udformning og størrelse

Udover at reducere antallet af uheld, vil vindafskærmningerne også forbedre køreoplevelsen for trafikanter generelt, når de kører over broforbindelsen i blæst.

- Det er klar, at afskærmningerne ikke stopper vinden fuldstændigt, siger teknisk chef i Sund & Bælt, Kim Agersø Nielsen, og fortsætter:

- Men vores undersøgelser viser, at trafikanterne efter vindafskærmningen er sat op, ikke vil opleve de kraftige vindstød fra siden, når de passerer pylonerne og ankerblokkene, som de gør i dag.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Afskærmningernes udformning og størrelse er fastlagt ud fra analyser i forbindelse med, at Sund & Bælt de seneste par år har kigget på vindrelaterede trafikrestriktioner.

I den sammenhæng er der blandt andet gennemført en række vindtunnelforsøg af FORCE Technology på en model af Storebæltsbroen.

Mobile autoværn skal holde køerne korte på Storebæltsbroen

Se også:

Mobile autoværn skal holde køerne korte på Storebæltsbroen

Vindafskærmningerne er efter planen sat op på Storebæltsbroen ved udgangen af februar næste år.

Herefter vil der fortsat være restriktioner for vindfølsomme køretøjer med kraftig vind, men risikoen for uheld forårsaget af vinden, vil være reduceret, lyder det.

Strækker over 20 meter

De nye afskærmninger er designet af Dissing + Weitling, som oprindeligt stod bag Storebæltsbroens design og består af lodrette lameller med luft imellem.

Artiklen fortsætter efter annoncen

De strækker sig cirka over 20 meter på hver side af pylonerne i en højde op til 3,5 meter over kørebanen. Ved udformningen af vindafskærmningen er der taget stor hensyn til broens æstetik.

Cowi A/S har været rådgiver på opgaven og har blandt andet bestået ved tolkning af de gennemførte vindtunnelforsøg ved projekteringen af afskærmningen samt ved det gennemførte entreprenørudbud.