Lyt til artiklen:

Hård kritik til regeringen ovenpå afsløringer om tilbageholdte tal: - Nærmest skandaløst

00:00
Hastighed: ???x
02:12

Abonnementsartikel

Flere partier efterspurgte tal om CO2-belastningen for anlægsfasen af projekterne i Infrastrukturplan 2035 men fik dem aldrig. Aktindsigt viser nu, at tallene for over halvdelen af projekterne kunne være udleveret.

Regeringen har tilbageholdt efterspurgte oplysninger i forbindelse med forhandlingerne om Infrastrukturplan 2035. Det er kommet frem som følge af en aktindsigt, som MobilityWatch har indsendt.

De oplysninger, man efterspurgte, var tal for CO2-belastningen i forbindelse med arbejdet med at anlægge projekterne i planen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

- Vi efterspurgte under forhandlingerne, at vi fik nogle tal for CO2-udledningen, som også inkluderede anlægsfasen. Det kunne vi ikke få, fortæller Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested til MobilityWatch.

Men det kunne de altså godt have fået alligevel. I al fald for over halvdelen af projekterne. MobilityWatchs aktindsigt hos Vejdirektoratet viser, at Vejdirektoratet som forberedelse til infrastrukturplanen havde lavet nye beregninger for flere af projekterne. Nogle var genberegninger af tal fra VVM-undersøgelserne. Andre var på forhandlingstidspunktet helt nye beregninger.

Det giver anledning til kritik både fra Enhedslistens Henning Hyllested og Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen. Værst er dog kritikken fra Mikael Skou Andersen, der forsker i miljøøkonomi ved Aarhus Universitet.

- Det er dybt, dybt kritisabelt, og det er nærmest skandaløst, hvis beregningerne er blevet hemmeligholdt, siger han til MobilityWatch.

Transportminister Benny Engelbrecht svarer skriftligt på kritikken:

Artiklen fortsætter efter annoncen

- I det ministerielle forberedende arbejde med Infrastrukturplan 2035 blev der arbejdet på at opgøre CO2 fra anlæg og vedligehold. Det blev dog i sidste ende vurderet, at beregningerne ikke var tilstrækkelig konsoliderede og dermed ikke robuste nok til bl.a. at være sammenlignelige på tværs af projekter.

Samlet set i perioden 2022 til 2035 allokerer Infrastrukturplan 2035 intet mindre end 160 milliarder kroner til en forbedring af infrastrukturen i Danmark.