Lyt til artiklen:

Volvos entreprenørmaskiner bygger racerbaner til ny rallycross-serie

00:00
Hastighed: ???x
03:16

Abonnementsartikel

Maskinproducenten udvikler, tester og bygger nye hop og andre baneelementer til den 100 procent elektriske World RX-serie.

Tilbage i december 2021 meddelte Volvo CE i Sverige, at virksomheden havde valgt at gå ind i motorsportens nye elektriske rally-serie, World RX - i første omgang som maskinleverandør til opbygning af banerne i forbindelse med seriens forskellige løbsafdelinger.

Samarbejdet udviklede sig hurtigt til, at Volvo CE besluttede at bruge sin off-road ekspertise til at hjælpe World RX med at designe og teste en helt ny serie af baneelementer, der vil gøre serien mere spændende for publikum.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Således var et par testkørere samt repræsentanter fra FIA i begyndelsen af maj på et tre-dages besøg på Volvos specialudviklede Rallycross Testlab i Eskilstuna i Sverige. Her har Volvo CE hjulpet med at teste og designe hop, sving og dynamiske funktioner som blandt andet stejle sving, chikaner og hop.

rich-media-2
Foto: Torben Jastram.

Hvert baneelement blev nøje evalueret med ideer til, hvordan man kan tilskynde til flere overhalinger og mere spænding for tilskuerne. Eksperternes foreslåede forbedringer blev herefter realiseret ved hjælp af Volvo CE's maskiner, der forfinede hvert element, indtil det blev betragtet som perfekt.

Når FIA havde nikket til en løsning, blev byggedataene lagt ind i 3D på Volvo CE's Dig Assist maskinstyringsapplikation. Disse data kan derefter programmeres ind i entreprenørmaskinerne og genskabes på hver af de baner, racerserien besøger under det kommende verdensmesterskab.

Klara Andersson er den ene af kørerne i det nye Construction Equipment Dealer Team. Hun var med til at teste de nye baneelementer hos Volvo, og hun ser nu frem til at prøve de nye baner.

rich-media-3
Klara Andersson er den ene af kørerne i Construction Equipment Dealer Team. Foto: Torben Jastram.

- Mange af de nye elementer er fantastiske. Hoppene er episke - de hurtigste rammer vi med 100 km/t og flyver gennem luften i 25 meter eller mere, siger Klara Andersson, der kører for det nye Construction Equipment Dealer Team i det kommende mesterskab.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hun fortæller til Maskinteknik, at man kan forvente godt ræs i den nye serie. Hendes egen bil er specialudviklet og har 3 el-motorer, der tilsammen kan yde omkring 680 hk og kan rykke fra 0 til 100 km/t på cirka 1,8 sekund. Så får selv Kevin Magnussen i sin Haas-racer svært ved at følge med - i det mindste på de første 100.

rich-media-5
En elmotor foran og to bagerst i bilen bringer vægten op på 1.400 kg. Foto: Torben Jastram.

Også hendes teamkammerat Niclas Grönholm er tilfreds og glæder sig til at komme i gang med de første løb i juli.

- De nye løbselementer bliver spændende at køre. Mange sving vil vi kunne tage med fuld gas, mens andre hjørner er smart designet, så der er flere racerlinjer - hvilket fører til hjul-til-hjul-racing og flere overhalinger, lyder det fra ham.

2022 FIA World Rallycross Championship-sæsonen starter på Höljes-banen i Sverige den 2.-3. juli med den første rigtige løbsweekend på den legendariske Nürburgring i Tyskland den 30.-31. juli. Herefter følger løb i Norge, Letland og Portugal, inden sæsonen slutter på Spa i Belgien til oktober.

rich-media-6
Førerpladsen i den elektriske racerbil. Foto: Torben Jastram.